Goed nieuwsbericht!
De stichting Johannes & Friends is nu een zogeheten “culturele ANBI” (u weet wel: van de 125% belastingaftrek). Dat is mooi, vooral voor de musici die in deze lockdown de meeste optredens geannuleerd zien worden. De schenkingen die u nog dit jaar doet aan Johannes & Friends gaan volledig naar de musici die gespeeld zouden hebben op 9 concerten van onze Messiah tournee, die niet door kon gaan door de lock-down. Alle informatie leest u bij Stichting

Filmpje
Spontaan gemaakt op het station, maar helaas achterhaald. 

Johannes Leertouwer en zijn Orkest Messiah van G.F. Händel

In de dagen voor kerst voert dirigent Johannes Leertouwer al vele jaren met zijn koor en orkest de wereldberoemde Messiah (1742) van G.F. Händel uit in Nederland. Wat de Matthäus-Passion is voor Pasen, is Messiah, met het befaamde Hallelujah, voor Kerstmis in het Engelstalige deel van de wereld.
Leertouwer houdt wel van een uitdaging; deze keer dirigeert hij vanuit zijn positie als violist. Ook stelt hij het koor en de solisten op vóór het orkest. Dit brengt naar zijn overtuiging het verhaal van Messiah over hoop en verwachting, over het lijdensverhaal en de wederopstanding, en over de betekenis van een leven na de dood, nog dichterbij voor het publiek.
Met weergaloze soloaria’s en koordelen bieden de vier solisten, een barokorkest en een koor met 12 zangers van NPU troost, kracht en inspiratie aan het begin van de winter.
Leidsch Dagblad schreef: “Leertouwer blinkt uit in originaliteit, energie en diepgang. Een Messiah die je bij de keel grijpt.”
Stefanie True: sopraan | Daniël Elgersma: alt | Stefan Kennedy: tenor | Drew Santini: bas | koor en orkest o.l.v. dirigent Johannes Leertouwer

Klik hier voor de data en plaatsen waar de Messiah in december 2021 wordt uitgevoerd. U vindt daar ook de links naar de kaartverkoop.
_____________________________________

Over de liefde voor Messiah van dirigent Johannes Leertouwer:

Samen met muziekjournalist Lex Bohlmeijer maakte Johannes Leertouwer een Messiah-podcast in vier afleveringen: https://www.nporadio4.nl/podcasts/messiah.
Johannes Leertouwer’s uitvoeringen van Messiah zijn zeer succesvol: eerder bracht hij een veel geprezen cd uit met een live-opname onder zijn leiding in het Muziekgebouw aan ’t IJ in Amsterdam.

Johannes over het dirigeren van de Messiah

In de afgelopen 7 jaren heb ik met heel veel plezier Messiah gedirigeerd. Telkens als ik voor het ensemble van uitmuntende zangers en instrumentalisten stond voelde ik me een bevoorrecht mens. Ik werkte vanuit de gedachte dat ik op elk moment de volledige dramatische werking van het verhaal tot mijzelf moest laten doordringen en dat ik wat ik daarin hoorde en wat dat met me deed op een lichamelijke manier moest delen met de musici. Je zou kunnen zeggen dat dat een laat negentiende-eeuwse opvatting is van de taak van een dirigent. Ik leidde dus historisch geïnformeerde uitvoeringen van een barok werk (Messiah werd in 1741 geschreven) op een manier die bij de uitvoeringspraktijk paste die zo’n anderhalve eeuw later ontstond. Ik vind dat daar helemaal niets verkeerds aan is; het gaat mij er altijd alleen maar om dat de muziek zo sprekend mogelijk over het voetlicht komt, mijn rol is ondergeschikt aan dat doel. Maar toch; in de afgelopen jaren leerde ik in onze Matthäus productie wat er kan gebeuren met een ensemble als je ook in grote ensemble stukken leiding geeft vanaf de viool en niet als dirigent op de bok. Bovendien heeft recent onderzoek aangetoond dat Händel zelf bij de eerste uitvoeringen van Messiah helemaal achteraan in het ensemble achter het orgel zat en dat de zangers hem niet konden zien. Dat bracht me er toe om dit jaar te onderzoeken wat er met Messiah gebeurt als ik speel en niet dirigeer. Ik maakte een proefopstelling met lessenaars en stoelen op een leeg podium in de stadsgehoorzaal in Leiden (dat was destijds ook de eerste stap met Matthäus) om vanuit de positie van elke zanger en speler te kunnen beoordelen wat de zichtlijnen zijn en in te schatten wat iedereen wel en niet zou kunnen horen. Dat gaf me de overtuiging dat het kan. Vervolgens heb ik een verdeling gemaakt met 8 koor- en 8 solo-zangers om vast te stellen met welke bezetting we elk stuk zouden uitvoeren. Nadrukkelijker dan in andere jaren zijn de zangers nu het gezicht van de productie; solisten en koorzangers staan vooraan in de opstelling. In de repetities heb ik de zangers gevraagd een beroep te doen op hun innerlijke Susanna Cibber. Zij was de actrice/zangeres die bij de premiere van Messiah in 1741 in Dublin, zo indringend vertolkte dat dominee Patrick Delany spontaan uitriep : “mogen al uw zonden hierom vergeven zijn”. Er wordt verondersteld dat Cibber, die een scandaleuze reputatie had als actrice, niet zozeer met de kwaliteit haar stem, maar vooral met haar theatrale voordracht, het publiek tot tranen toe bewoog. Ik vraag van de zangers niet dat ze zich als acteurs manifesteren, maar wel dat ze zich met het hart en ziel én met lijf en leden verbinden met de tekst. Voor elk koor en ook voor elke aria werken we met sleutelwoorden die een dramatische context geven waarbinnen we musiceren. Als dirigent heb ik dat ook al die jaren zo gedaan, in mijn pogingen om het verschil tussen de drie delen gestalte te geven. In het eerste deel gaat het om hoop en verwachting, in de tweede deel om de pijn, het verdriet en de triomf van het passieverhaal, en in het derde deel om een meer beschouwelijke sfeer, omdat het daar gaat om het leven na de dood. Tegen die achtergrond krijgt elk deel een eigen meer specifiek karakter. Omdat de verschillen tussen de drie delen zo groot zijn, hecht ik er aan om twee (korte) pauze’s te hebben zodat u en wij de gelegenheid hebben ons in te stellen op het wat er komen gaat. Nieuwsgierig geworden? U kunt zelf meemaken hoe nabij de zangers zijn.

Narratio Quartet 'Vervolg Ode' in de Sjoel, 7 November

Onze Ode aan Beethoven wordt vervolgd op Zondagmiddag 7 November a.s. ook nu weer in de prachtige Uilenburgersjoel in Amsterdam en wel om 16.00 uur.
Een programma van extremen: het vroege opus 18.5 wordt vaak vergeleken met Mozarts kwartetten. Opus 131 is het één na laatste kwartet en Beethoven zelf was hierover zeer enthousiast: ‘een nieuwe manier van schrijven, minder gebrek aan fantasie dan eerder!’ Schubert hoorde het een paar dagen voor zijn dood en verzuchtte  ‘Na dit… wat blijft er voor ons nog over om te schrijven?’
De stoelen in de Uilenburgersjoel zullen weer in een cirkel om ons heen geplaatst worden, dat beviel ons en het publiek zeer goed bij het vorige concert in september. Kortom, de Kaartverkoop is open:
https://www.uilenburgersjoel.nl/productie/vervolg-ode-aan-beethoven-2-narratio-kwartet/

Brahms met Johannes 2021

Terugblik op Summer Strings Wonderfeel Festival Orkest XS

Met heel veel plezier kijk ik terug op een fijn kort project met 22 koppig strijkorkest. We openden het Wonderfeel Festival (foto 2 Foppe Schut) en speelden daarna nog in Leiden en Amstelveen (foto 1, Mieke Dijkman). Wonderfeel noemde ons orkest Festival Orkest XS (Extra Small) maar een van de orkestleden herdoopte het als Extra Strings.
Voor veel van de jonge musici in het orkest was het de eerste keer in maanden tijd dat ze weer in orkest verband samen op een podium muziek konden maken voor een live publiek. En hoe! Ik ben het helemaal eens met de recensente dat het spel van het orkest buitengewoon vitaal en meeslepend was.
Ik heb in het project nog weer eens ervaren dat mijn onderzoek naar negentiende eeuwse speelwijzen (dat ik aan de ACPA van de Leidse Universiteit doe) mij een bril heeft opgezet die ik niet zomaar weer af kan zetten. Ook in Tchaikovsky, Grieg, Glazunov en Tsoupaki, bleek veel schoonheid te winnen met een bewustere omgang met vibrato, met portamento (glijtonen) en met een flexibele omgang met tempo. Ik wil niet meer zonder!
Nu broed ik op een plannetje om via crowdfunding op Voordekunst, waar ik eerder de stream van de Oer-Matthaus mee financierde, te proberen een Cd-opname mogelijk te maken, want echt, zoals dit orkest de Serenade van Tchakovsky speelt, zo hoor je die nergens. Ties Mellema schreef me al dat hij klaar staat om met een oud instrument en een dito mondstuk ook de Glazunov op te nemen.
Een heerlijk vooruitzicht aan het eind van deze terugblik!

Johannes Leertouwer

Hieronder, omdat de helft van de musici Engelstalig is een gedeeltelijke vrije vertaling van een recensie.

A free translation of a poetic review in Leids Dagblad: In one word: glorious! From the first energetic phrases to the last resonating harmonies. I went home and listened to the recording of the Tchaikovsky by the Concertgebouw Orchestra. And really, after the explosion of strength, the sparkling colours and the expressive narrative, i felt underwhelmed. None of that sanctimonious sound or overly dramatic vibrato from these youngsters, only pure vitality! And about Glazunov and Ties: we enter Glazunow’s Concerto for alto saxophone solo and string orchestra with soloist Ties Mellema, who put his heart and soul in this sensual Concerto. Silver light gliding strings and the passionate, buttery saxophone merge together, like rippling waves, every now and then stirred up by a brisk breeze and called to order by growling cellos and double basses in the seabed below. In a cadenza the saxophone transcends the surface; sways, flies up and flutters to be caught again by a smooth and open sea. Unaccompanied and virtuosic, Mellema jumps up once more to engage in playful fugal play with the orchestra. What a delight!

Strooien hoed gereed? De Summer Strings komen eraan

Johannes & Friends op hun zomers. Romantische klanken van een strijkorkest in de open lucht. Met als gast saxofonist Ties Mellema. vr 16 juli Wonderfeel – za 17 juli Stadsgehoorzaal Leiden – zo 18 juli Amstelveen Elsrijk. Sommige concerten zijn helaas al uitverkocht. Alle info en tickets: zie agenda.

Het orkest als laboratorium: Brahms maal zwei

Brahms met Johannes op NPO Radio 4 - Klik op de afbeelding om te beluisteren!

Gepresenteerd door: Beitske de Jong

Brahms volgens Leertouwer
Projectorkest o.l.v. Johannes LeertouwerPaolo Giacometti, piano

Brahms – Symfonie nr.1 in c op.68
Brahms – Pianoconcert nr.1 in d op.15

Opname van 20 en 21 september 2019, Stadsgehoorzaal, Leiden